Ultimátní zdroj informací ze světa SCARS ON BROADWAY! - projektu kytaristy a hlavního mozku System Of A Down - Darona Malakiana - a bubeníka SOAD Johna Dolmayana.

pondělí 5. května 2008

Guitar World interview - 'A Scar Is Born'

Nové číslo Guitar Worldu (obal zde) přineslo rozhovor s Daronem. Článek dostal název 'A Scar Is Born'. Úvodník zkrátím, zbytek přeložím slovo od slova. U nějakých muzikantských výrazů jsem si ale nebyl jistý, tak jsem je nechal v angličtině. Kdyžtak pokud víte o co jde, můžete mi s tím poradit.

"To že jsem věděl, že ty písně nebude zpívat Serj, mě poslalo směrem, který je více uzpůsobený mému hlasu, rozpoložení a mému charakteru zpěváka." .... "Čekal bych další album Scars, ještě před dalším albem SOAD." - to jsou Daronova slova na úvod.

Rozhovor se odehrál ve Stakehouse studiu v oblasti severního Hollywoodu. Zatímco z repráků se ozývala skladba "Funny", Daron ve své LA Dodgers kšiltovce pohupoval hlavou do rytmu. Guitar World ji popisuje jako delikátně chytlavý popový song s melodií ve stupnici moll (with a minor-key melody worthy of the Kinks or the Zombies). "Funny" nebude chybět na debutové desce Scars. "Myslím, že ten šedesátkový vliv tímhle přímo protéká." V úderné a politicky nabité "3005" zase běsní jako Arthur Lee mixovaný s Alice Cooperem. Skrz závratný disko groove v "Chemicals" se snaží přilákat jakýsi 'love interest' do linky "eat some chemicals with me". Další skladby připomínají SOAD ("Universe", "Kill Each Other"), Dead Kennedys ("I Like Suicide") a garážový rock Sex Pistols ("They Say"). Celkově je to oproti SOAD přímočařejší.

"Snažil jsem se dostat se s tím pryč od soundu SOAD, ale zase ne úplně, protože je to mojí součástí. Ani si nemyslím, že by to úplně šlo. Ale momentálně jsem rozhodně víc do rocku než do metalu."

GW: "Byly ty písně napsány specificky pro Scars On Broadway, nebo jsou to písně, se kterými jsi prostě přišel časem?"
DARON: "Tohle je kam jsem se vyvinul jako skladatel. Poté, co se z toho stala nová kapela, učinilo mě to ještě volnějším, co se týká nových a odlišných směrů. Ale myslím, že i kdyby to mělo být nový album SOAD, tyhle písně by byly mým příspěvkem. Cokoli píšu se musí vyvíjet kolem toho co zrovna poslouchám, protože to se pořád mění."

GW: "Je tam pár písní, které znějí jako kdybys poslední dobou poslouchal dost šedesátkové garage muziky a psychadelie."
DARON: "Jo, poslouchal jsem boxy Nuggets a taky hodně z divný japonský psychadelie. Dost těch věcí se projevilo už u SOAD, ale s tím že Scars jsou rockovější, myslím že jsou tam ty vlivy slyšet víc."

GW: "Taky je z toho cítit klasická sedmdesátková punková atmosféra."
DARON: "Vždycky jsem byl do sedmdesátkovýho punku, ať už jsou to Dead Boys nebo Damned. To je můj oblíbený punk rock. Mám rád Chrome, ty se projeví v těch 'synthy' momentech a to se do těch písní fakt nehodí! [smích] Mám hodně rád co dělali, ale stejně tak mám rád Fleetwood Max, nebo Yes. Prostě jsem všude možně."

GW: "Ty písně mají rozhodně organičtější, rockovější sedmdesátkový sound než cokoliv, co jsi nahrál dřív. Není tam tolik procesů a efektů."
DARON: "Efekty - s rozumem, nikdy jsem ve skutečnosti nic nepoužil. Vždycky jsem šel přímo přes zesilovač."

GW: "Používal jsi víc 'amp distortion' v minulosti?"
DARON: "Ne, myslím že je to to, co hraju na kytaru, ten samý druh akordů a riffů. Jestli jsem dřív hrál víc v tom stylu 'ku-chunk-chunk', myslím, že jsou to ty písně, co kytaru přiměje tak znít, spíš než kytara samotná."

GW: "Vidíš Scars jako novou kapelu, nebo vedlejší projekt k SOAD?"
DARON: "Tvůrčí síla, pohon a všechno co se děje s kapelou je práce moje a Johnova a bereme to dost vážně. Tohle není můj vedlejší projekt - tohle je teď moje kapela. Nedělám nic se SOAD, nemáme kolem SOAD žádný plány ohledně čehokoli a dál bych očekával další album Scars, spíš než další album SOAD."

GW: "Pracujete spolu s Johnem na Scars podobně jako jste pracovali na SOAD?"
DARON: "Je to to samý, zvlášť jako u posledního dvojalba SOAD. Na těch deskách jsem hrál basovku, kytary, něco na klávesy a hodně vokálů. Kromě Serje je všechno co na "Mezmerize/ Hypnotize" slyšíte práce moje a Johnova. Spousta vokálů na deskách SOAD, ať už je zpívám já nebo ne, byly mnou napsány. Takže uslyšíte tyhle linky (textů?). Ale na druhou stranu se nechci opakovat. Tahle deska je prostě tam, kde jsem se nacházel když jsem ji psal. Myslím, že jsem se cítil volnější, abych to vzal z větší části do světa rocku. Kdykoli píšu a mám přitom v hlavě Serje, nedokážu si představit jak by zpíval nějaký víc do rocku orientovaný věci."

GW: "Proč, protože jeho hlas sám o sobě nepasuje do přímého rock and rollu?"
DARON: "Je to spíš o přístupu k rocku. Myslím, že je nezávislejší, více experimentální a komplexnější. Ale když přijde na to zazpívat "Whole Lotta Rosie", prostě to není on, chápeš? [smích] A já se na to cítím volnější, protože to je víc moje já. To že jsem věděl, že ty písně nebude zpívat Serj, mě poslalo směrem, který je více uzpůsobený mému hlasu, rozpoložení a mému charakteru zpěváka."

GW: "Jaký příběh stojí za samotným jménem kapely?"
DARON: "V Glendale, kde žiju, je ulice s názvem Broadway. Na spodcích 'light posts' (řekl bych, že jde o osvícená znamení ulic) jsou vidět hákový kříže. (pozn. - tento symbol nemusí být nutně spojený s nacismem) Byly tak vyrobený tenkrát ve dvacátých letech. Ne že by je tam vyryli skinheadi, nebo něco podobnýho. Ty symboly nejsou nakloněný tak jako nacistický hákový kříže, ale je očividný co jsou zač. A já si vždycky myslel, že je to nějaká záhada, jako 'Co s tim sakra je?'. Vždycky kolem toho bylo něco záhadnýho. Tak jsem se jednoho dne po cestě na hokej bavil s kámošem a on řekl něco jako, 'jo, ty svastiky (hákový kříže) na Brodwayi'. A já na to, 'počkej moment'. Nemyslel jsem, že bych mohl pojmenovat kapelu Hákový Kříže na Broadwayi (
Swastikas on Broadway) [smích], ale Šrámy (Jizvy) na Broadwayi mě napadlo hned potom, kvůli těm světelným znamením."

GW: "Máš nějaký ponětí, kdy by to album mohlo vyjít?"
DARON: "Nemám. [smích] Ale doufám nejpozdějí na konci léta. Myslím, že než vyjde to album, uvolníme ještě pár skladeb na net, jen aby měli fanoušci představu o co jde. Hrozně rád bych jim to pustil už zítra, ale prostě to ještě není připravený. Jsem vzrušený to lidem pustit, a stejně tak i trochu nervózní. Ale věřím v to, věřím v ty písně. Věřím, že udrží krok se vším, co jsem napsal dřív a cítím se ohledně toho fakt dobře."

1 komentář:

Ondra Novotný řekl(a)...

Podle mě zajímavý interview... někteří vidí v tom komentu k Serjovi nepřátelský podtext, ale já si to nemyslím. Taky si moc nedovedu představit jak zpívá rock, je to pravda. Ale nic to nemění na tom, že má jeden z nejunikátnějších hlasů vůbec. I když mi přijde, že už v něm není taková síla jako dřív.