Ultimátní zdroj informací ze světa SCARS ON BROADWAY! - projektu kytaristy a hlavního mozku System Of A Down - Darona Malakiana - a bubeníka SOAD Johna Dolmayana.

neděle 22. března 2009

Rady od mistra.

(polský) Magazyn Gitarzysta:
"Daron Malakian - 7 kroků k napsání rockové hitovky."

(číslo březen 09/ překlad do Aj - Tankiani & gracz54, z toho do Cz - Slasher)

Génius, stojící za úspěchy kapel System Of A Down a Scars On Broadway, nám popsal své zaručené metody při skládání hitů. Tak vezměte kytaru a začněte!

Pro většinu z nás je Malakian mozkem SOAD a autorem originálních riffů. Vymyslel některé z těch nejšílenějších, nejrychlejších a nejtvrdších riffů vůbec. Jsou tak rozmáchlé, až to vypadá, že si žijí svůj vlastní život! Po ohlášení přestávky se SOAD se Daron dal dohromady Johnem Dolmayanem a založili Scars On Broadway. Soustředil se na jednoduché tóny, melodie a završující sóla. Tento měsíc můžete poznat Daronovy metody na skládání chytlavých melodií. Tady jsou:

1. Objevte nové sféry a nebojte se výzvy.
Nejlepší riffy vznikají, když opustíme ta území, na kterých se cítíme bezpečně. V SOAD jsem skládal riffy v 'odd metrum', protože to pro mě byla velká výzva. Pravda je taková, že nejsem nijak dobrý v matematice a tím pádem ani když dojde na hudbu po té technické stránce. Stvořil jsem spoustu divných melodií, které se rozvinuly dost nečekanými způsoby. Po nějaké době už to pro mě nebylo vůbec složitý. Když jsme začínaly s nahráváním debutu Scars, chtěl jsem pro každou píseň navodit pro ni vhodnou, specifickou atmosféru a melodii. Té jednoduchosti bylo opravdu těžké dosáhnout.

2. Nehledejte inspiraci, pokud to není nutné.
Nechte píseň dýchat. Když se budete snažit příliš, může to být na úkor věci. V 99,9% mého času nemůžu přijít s ničím dobrým, ale zbytek jsou ty momenty, kdy vezmu kytaru a jednoduše přijdu na skvělou melodii. Vypadá to, že na mě přitom ani nepůsobí žádný vliv, a než si to mám možnost uvědomit, jsem hotový s novou písní. Funguje to jako spontánní záležitost. Na té desce Scars jsou písně, které ještě ani doteď nepobírám. Prostě jsem je složil. Tak to je můj styl.

3. Přemýšlejte nad celou písní.
Představte si celou píseň postavenou kolem riffu, se kterým přijdete. Podle mě nejsou žádný recepty na to, jak složit píseň. Riff, bicí, zpěv a další elementy, to vše ke mne přichází najednou. Někdy vím už na začátku, jak bude vypadat ta klávesová pasáž. Mám to celý v hlavě. Nikdy neukážu píseň zbytku kapely, dokud s ní nebudu hotový.

4. Zapomeňte na pravidla!
Píseň musí mít charakter. Nebojte se experimentovat. Přijděte s něčím novým. Hudbu Scars jsem skládal s pomocí kytary a kláves. Nejsem na nějaký principy. Dělám si co se mi líbí. Pro mě ten riff musí mít nějakou atmosféru. Nemusí to být složitý. Například - podívejte se na riff ze "Satisfaction" od Rolling Stones. Má svoji atmosféru, a přitom je tak jednoduchý. To samý platí pro "They Say" - jednoduchý, o třech nebo čtyřech notách, ale perfektní. Nic víc to nepotřebuje.

5. Neopakujte se.
Představte si svoji píseň v rádiu. Líbilo by se vám to? Se SOAD jsem chtěl, aby každý album znělo jinak. Nechci se opakovat. Dívám se po písni, kterou bych chtěl slyšet v rádiu. Nechci udělat další "Aerials".

6. Když to není nezbytné, nehrajte sóla.
Nedělejte sóla jen čistě z principu. Pro mě je píseň jako dítě. Když bude chtít sólo, dostane ho. Nedělejte ale sólo, jen protože ho chcete dělat. Miluju sóla a mohl bych je hrát pořád dokola, ale nemusí to být v každém tracku. Moje sóla jsou většinou improvizací. Mám rád takový, který si můžu zpívat pod vousy. To bláznivý sólo z "They Say" - poprvé jsem ho hrál na klávesy. Na pozadí jsem slyšel bicí a basovou linku a prostě jsem to zahrál na klávesy.

7. Zahrajte to se svojí kapelou.
Líbí se vám, co jste složili? Bude to znít líp, až to zahrajete s kapelou. Svoje písně obvykle skládám doma mezi 3. a 6. hodinou ranní. V tu dobu mi to jde nejlíp. Dema Scars jsem nahrál doma s pomocí 'drum machine'. Znělo to tak elektronicky. "They Say" zněla jak Sisters Of Mercy. Mělo to temný, gothic charakter, ale když jsem to zahrál s kapelou, došlo k velký změně. Takže můžete nahrávat demáče u sebe doma, ale pamatujte, že když to pak zahrajete s kapelou, bude to znít úplně odlišně.

Sken 1, Sken 2.

(Slasher: Vzhledem k vypadá to exkluzivní fotce u článku, ale i tomu, že Daron by teď těžko dával podobný interview, myslím (rozhodně) že se jedná o více než půl roku starý článek. Až teď zveřejněný.)

1 komentář:

Kimi řekl(a)...

sice starým, ale skvělí